Kulturåret 2013/2014

Kulturåret, läsåret 13/14, på Höglandsskolan har varit spännande och framför allt varierat. Förutom dans har eleverna i år fått smida likt bronsålderns smeder, berätta sagor genom återvunnet skrot, visa sig själva genom stilleben och att fixeringen av kroppsideal funnits genom alla tider och kommer så göra även i framtiden.

F-3
Förskoleklass har jobbat mycket med känslor och hur vi säger saker till varandra. I höstas var Tant Ursula här med sin Knorkiga känslostuga och nu i vår har retorik, konsten att tala, stått på programmet. Ettor och tvåor har sett en föreställning om både stora och små djur. I Faunan och jag fick vi lära oss att alla kanske inte tycker om djur, kanske är de farliga eller skrämmande, och att det är okej om man inte gör det. Tvåorna har dessutom varit på Moderna museet för att se hur de gamla mästarna en gång gjorde för att därefter själva arbeta i museets ateljé. Treorna fick möta forntiderna och smida smycken i spiraler och cirklar precis som man gjorde under bronsåldern. Dessutom kom Vattenmannen och Speed på besök i aulan för att på ett lustfyllt sätt tala om hur viktigt det är med vårt vatten och att vi alla, såväl gammal som ung, måste vara rädda om vattnet och inte slänga saker i sjöar och hav som inte hör dit.

4-6
Fyrorna följde med på en Världsomsegling under havet medan femmorna varit på teater och sett Pojke med resväska och arbetat med stilleben både genom att studera konstverken på Nationalmuseum/Konstakademin och genom att lära sig vad de berättar om sin samtid, för att sedan gå in i ateljén och själva tillsammans i mindre grupper arrangera egna stilleben. Sexorna reste framåt i tiden genom att gå på Stadsteatern och träffa Mowgli och Bagheera och alla de andra figurerna i Djungelboken. Upplevelsen avslutades med ett filosofiskt samtal för att tillsammans undersöka både vad pjäsen hade att säga och hur Stockholm möjligen kan komma att se ut någon gång i framtiden.

7-9
Sjuorna har jobbat mycket med sig själva och vad som påverkar oss. Med Åsiktsmaskinen, en föreställning om hur smart reklam är som får oss vilja ha det vi inte visste att vi ville ha och hur lätt det är att ändra uppfattning för att andra säger en annan sak – det handlar om grupptryck. Så sent som i förra veckan var ni på Nationalmuseum/Konstakademin och såg utställningen Highlights med inriktning på porträtt och selfies. Det avslutade också arbetet i ämnet bild där ni arbetat med självporträtt och fotografi under större delen av vårterminen. Ni elever i åttan var ända ut till Kärrtorp för att se dansföreställningen Tango på en soptipp. En bitvis allvarlig föreställning om hur vi människor konsumerar och vad det kan leda till om vi inte blir mer medvetna om vår livsstil. Niorna har förutom sitt eget musicerande som vi fick se och lyssna till under estetveckan även fått lära sig att tystnaden också är ett konststycke. Kroumatas konsert med musik av John Cage kräver sin publik och ni nior visade att det inte var någon baggis för er och ledde till flera intressanta samtal efteråt.

Ja, som sagt kulturåret på Höglandskolan har varit varierat och vi vill att ni elever får möjlighet under er tid i skolan att möta och prova på alla olika konstformer. Ibland blir det mera dans än besök på museum, ibland teater i skolan eller ute på stan. Det viktiga med allt detta är att vi tar konstens olika ansikten till oss, att vi får en inblick i och förståelse för människors liv och att vi kan uttrycka våra känslor och mening på flera sätt med hjälp av kroppen, färger och varför inte genom skrot och skräp.

Dela:
Kategorier: